Άρθρα - Articles | Χρήση Jerseys - Barriers Use.
12.06.04 

 

Σήμερα εγκαινιάζουμε μία σειρά από άρθρα τα οποία έχουν σαν σκοπό την ενημέρωση όλων μας γύρω από τα θέματα των αγώνων dragster και όχι μόνο. Ποιος είναι ο σκοπός αυτής της ενημέρωσης; Τι επιδιώκουμε; Η βελτίωση των γνώσεών μας, είτε είμαστε απλοί φίλαθλοι είτε αγωνιζόμενοι είτε παράγοντες, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αναβάθμιση του αθλήματος. Ας μην ξεχνάμε ότι το GreekDragster.com είναι ένα site ανοικτό σε ιδέες και συνεισφορές, έτσι περιμένουμε και σε αυτό τον τομέα τη βοήθειά σας. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!


Κάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε το βίντεο!

Πολλά έχουν ακουστεί για τη χρήση των jerseys ως μέτρο αναβάθμισης της ασφάλειας αγωνιζόμενων και θεατών στα μηχανοκίνητα sports άρα και στους αγώνες dragster. Και λίγο - πολύ όλοι μας έχουμε δει τα jerseys σε κάποιο έργο στους δρόμους που κυκλοφορούμε.

ΘΕΩΡΙΑ
Δεν γνωρίζουμε πότε σχεδιάστηκαν για πρώτη φορά, οφείλουμε όμως να ομολογήσουμε ότι σαν ιδέα είναι πολύ καλή: Φτιαγμένα από σκληρό πλαστικό και κενά μέσα μπορούν και μεταφέρονται εύκολα. Γεμίζουν με νερό και δένουν το ένα με το άλλο έτσι ώστε να αποτελούν ένα ομοιογενές σύνολο το οποίο στην περίπτωση πρόσκρουσης οχήματος συμπεριφέρονται σαν αλυσίδα, απορροφώντας προοδευτικά την κινητική ενέργεια του οχήματος.

Επιπλέον διαθέτουν ειδικές τάπες οι οποίες, από κάποιο σημείο και μετά, ανοίγουν και το νερό μπορεί και διαφεύγει προς τα έξω. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα jerseys να παραμένουν στη θέση τους ενωμένα το ένα με το άλλο, ενώ η κινητική ενέργεια του οχήματος να μετατρέπεται σε κινητική ενέργεια του νερού. Έτσι το όχημα ακινητοποιείται πιο αποτελεσματικά και αυτό που πέφτει επάνω στους θεατές είναι μόνο το νερό!

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ
Ας δούμε την πρόσκρουση του οχήματος σε διάφορα στάδια. Οι εικόνες είναι παρμένες από βίντεο χαμηλής ανάλυσης και γι' αυτό είναι θολές, αρκούν όμως για να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε την αποτελεσματικότητά τους:


Το αγωνιστικό όχημα, μετά από πλαγιομετωπική σύγκρουση με άλλο όχημα, έχει πάρει πορεία προς τους θεατές!


Πέφτει με πολύ μεγάλη ταχύτητα επάνω στα jerseys τα οποία έχουν αρχίσει ήδη να υποχωρούν επιβραδύνοντας το όχημα!


Τα jerseys έχουν φτάσει σε ένα σημείο όπου δεν υποχωρούν πια υποχρεώνοντας το όχημα να σταματήσει. Εξ' αιτίας της πολύ μεγάλης ταχύτητάς - άρα και ορμής - του, το όχημα σηκώνεται στις δύο μπροστινές ρόδες. Στο σημείο αυτό ανοίγουν οι τάπες και το νερό που περιέχεται μέσα εκτοξεύεται προς τους θεατές!


Το όχημα αν και έχει "καβαλήσει" με τις μπροστινές του ρόδες τα jerseys, έχει σταματήσει την πορεία του προς τους θεατές, αφού η περισσότερη κινητική του ενέργεια έχει μεταφερθεί στο νερό!


Το όχημα έχει σταματήσει εντελώς ενώ αυτό που πέφτει επάνω στους θεατές είναι μόνο νερό!

ΤΑ JERSEYS ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΑΚΕΙΑ;
Όχι βέβαια! Στη Santa Pod υπάρχουν και από τις δύο πλευρές της πίστας κατάλληλα τσιμεντένια τοιχεία! Πρόσφατα μάλιστα προχώρησαν σε αντικατάσταση του δεξιού τοιχείου με άλλο καλύτερων προδιαγραφών.


Το νέο βελτιωμένο τοιχείο στη Santa Pod! Η φωτογραφία ανήκει στο eurodragster.com και χρησιμοποιείται μετά από άδεια.

Σε άλλες χώρες χρησιμοποιούνται τσιμεντένια jerseys τα οποία συναρμολογούνται και αποσυναρμολογούνται με παρόμοιο τρόπο με τα πλαστικά. Κοστίζουν βέβαια περισσότερο και στην αγορά τους και στην μεταφορά τους αλλά και στην φύλαξή τους. Αν συγκρίνουμε τα τσιμεντένια με τα πλαστικά jerseys μπορούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι τα τσιμεντένια κρατούν αποτελεσματικότερα το όχημα μέσα στην πίστα αλλά ίσως του προξενούν μεγαλύτερες ζημιές λόγω της μη ελαστικότητάς τους. Το ζήτημα όμως δεν είναι πια jerseys είναι τα ιδανικότερα, αλλά να καταλάβουμε όλοι μας ότι η ασφάλεια που μας προσφέρουν έστω και τα πλαστικά (με νερό) jerseys είναι ασύγκριτα μεγαλύτερη σε σχέση με τα σιδερένια κάγκελα της ΕΛΠΑ!

ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ
Ήδη από το Δεκέμβριο του 2003 έχουμε ξεκινήσει μια ψηφοφορία στην οποία μπορείτε να συμμετέχετε κι εσείς!

Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Για αρκετά χρόνια υπήρχε η απαίτηση να ενισχυθούν τα μέτρα προστασίας θεατών - αγωνιζόμενων στους αγώνες dragster. Ο λόγος όμως που αυτό δεν γινόταν πράξη ήταν καθαρά το κόστος αγοράς ή ενοικίασής τους καθώς για να προβείς σε κάποια τέτοια επένδυση πρέπει να ενδιαφέρεσαι πραγματικά για το άθλημα και την πρόοδό του. Αντίθετα όταν ο επενδυτικός σου ορίζοντας είναι η χρονική διάρκεια μέχρι τον επόμενο αγώνα ή άντε το πολύ-πολύ μέχρι το τέλος του πρωταθλήματος και όταν δεν δίνεις δεκάρα για την ασφάλεια θεατών και αγωνιζόμενων, δηλαδή ανθρώπων, κρύβεσαι πίσω από δικαιολογίες του στυλ: "Η ΕΛΠΑ δεν απαιτεί την ύπαρξη jerseys".

Πέρυσι στις 5 Οκτωβρίου του 2003, τα jerseys χρησιμοποιήθηκαν στο Athens Xtreme Motorsports Madness 2003. Όσοι βρέθηκαν στο γεγονός αυτό έμειναν εντυπωσιασμένοι αφού είδαν και κυρίως ένιωσαν μια πραγματικά ασφαλή πίστα. Το επόμενο βήμα ήταν φυσικά η απαίτηση του DRC από τον τότε promoter να χρησιμοποιήσει jerseys στον αμέσως επόμενο 5ο αγώνα του 2003 στο Ελληνικό. Δυστυχώς παρ' ότι ο τότε promoter υπέγραψε τον Ειδικό Κανονισμό του αγώνα με τον οποίο δεσμευόταν να χρησιμοποιήσει jerseys, δεν το έκανε, για άγνωστους προς εμάς λόγους.

Στο φετινό πρωτάθλημα όμως, και πάλι μετά από απαίτηση του DRC, τα jerseys τοποθετήθηκαν στον 1ο αγώνα dragster 2004 στην Τρίπολη από το νέο promoter, καλύπτοντας όχι 402 μέτρα αλλά τόσα μέτρα όσα ήταν απαραίτητα για να προφυλάσσουν τους θεατές, όρθιους ή καθιστούς.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ' ΟΛΑ
Κάποια στιγμή θα κατασκευαστούν πίστες και στην Ελλάδα. Και σε αυτές τις πίστες θα υπάρχουν τσιμεντένια τοιχία (βλέπε αυτοκινητοδρόμιο Σερρών). Και τότε όμως θα εξακολουθήσουν να γίνονται αγώνες dragster και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, π.χ. σε αεροδρόμια, είτε αυτοί οι αγώνες είναι πρωταθληματικοί είτε είναι φιλικοί.

Σε αυτές τις περιοχές λοιπόν, κατά τη γνώμη μας, η χρήση των jerseys είναι επιβεβλημένη! Κανείς δεν μπορεί να ρισκάρει τη ζωή των αγωνιζόμενων ή των θεατών με δικαιολογία το κόστος αγοράς ή ενοικίασης των jerseys. Στο κάτω - κάτω ας τα αποκτήσει η ΕΛΠΑ και ας τα χορηγεί δωρεάν στις λέσχες!

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Παρακολουθούμε το ελληνικό Dragster τα τελευταία χρόνια από τη θέση του φιλάθλου. Και με το μέσο μυαλό που διαθέτουμε μπορούμε να καταλάβουμε τι χρειάζεται το ελληνικό dragster για να πάει μπροστά. Το πρώτο και σημαντικότερο είναι η ασφάλεια. Η αυξημένη ασφάλεια!

Δικαιολογίες του τύπου "...τα jerseys δεν απαιτούνται από την ΕΛΠΑ..." που έχουν πει κατά καιρούς "μεγάλα κεφάλια" του χώρου για να δικαιολογήσουν τα... καβούρια στην τσέπη τους δεν περνάνε! Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να παίζει με τη ζωή και την ασφάλεια συνανθρώπων του!

Περιμένουμε και ελπίζουμε οι ΕΛΠΑ - ΕΘΕΑ - ΕΘΕΑΜ να τροποποιήσουν τους κανόνες ασφαλείας και να ορίσουν τη χρήση των jerseys ως υποχρεωτική!

Το άρθρο αυτό αφιερώνεται στους Nikolao Kavvadia και Zman.